powrót

Uważaj z kim rozmawiasz!

Złodzieje podszywają się pod pracowników banków, serwisów sprzedażowych lub innych instytucji finansowych lub funkcjonariuszy policji. Dzwonią z różnych numerów lub kontaktują się poprzez popularne komunikatory internetowe, pod pretekstem weryfikacji zmyślonej transakcji lub informują o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na Twoje dane. Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości, a następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta. W ramach wsparcia technicznego serwisu sprzedażowego informują o koniecznej weryfikacji użytkownika w celu pozyskania pieniędzy ze sprzedaży.


Pamiętaj!
Pracownik mBanku:

  • Przy każdej rozmowie wyśle Ci mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika – przeczytaj więcej o tym rozwiązaniu – oszuści nie mają takiej możliwości. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia.
  • Nigdy nie poprosi Cię o instalację dodatkowego oprogramowania.
  • Nigdy nie poprosi Cię o podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu lub wypłatę pieniędzy.

Nigdy:

  • Nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem.
  • Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu, gdy ktoś Cię o to prosi (np. „pracownik banku” lub „policjant”).
  • Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych przelewów, gdy ktoś prosi Cię o to podczas rozmowy telefonicznej.

Zachowaj ostrożność! Złodzieje swoimi manipulacjami chcą doprowadzić do kradzieży Twoich pieniędzy!

  • Mówią, że trzeba działać szybko by uratować Twoje pieniądze. Złodzieje celowo wprowadzają element strachu i presję czasu. Liczą na to, że działając pod wpływem emocji, wykonasz kroki o które Cię proszą.
  • Jeśli sprzedajesz coś na serwisie sprzedażowym, oszuści mogą zadzwonić do Ciebie pod pretekstem wsparcia technicznego i niezbędnej weryfikacji Twojego konta, bez której nie otrzymasz wpłaty od kupującego. Gdy sprzedajemy coś, mamy mniejsze poczucie zagrożenia i nie widzimy możliwości utraty pieniędzy. Nasza czujność jest wtedy na niższym poziomie. Na to  liczą złodzieje i dlatego koncentrują się na sprzedającym. W ten sposób wyłudzają dane lub kody BLIK od ofiar.
  • Oszuści proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta.  Najczęściej wykorzystują do tego takie aplikacje jak: AnyDesk, TeamViewer, czy Zoom. W rzeczywistości, taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp.
  • Proszą o przekazanie danych z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy.
  • Proszą o podanie kodu BLIK i zatwierdzenie operacji. W ten sposób najczęściej okradają swoje ofiary. Kod BLK służy do wykonania określonej operacji, jeśli udostępnisz komuś kod BLIK a następnie autoryzujesz operacje to wyrazisz zgodę na wykonanie operacji z Twojego konta.
  • Nakłaniają do zerwania lokat wykonania przelewu pod pretekstem przelania pieniędzy na „bezpieczne konto”. Tak naprawdę, pieniądze trafiają na konta oszustów.
  • Wyłudzają dane do logowania do bankowości internetowej, a następnie pod pretekstem „anulowania wniosku kredytowego” proszą Cię o autoryzację – w rzeczywistości po wyłudzeniu danych do logowania, składają nowy wniosek o kredyt na Twoje dane i potrzebują, Twojej autoryzacji umowy.

Zawsze/ zachowaj czujność:

  • Dokładnie czytaj wszystkie powiadomienia autoryzacyjne i wiadomości SMS z banku.
  • Jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj z instytucją, z której rzekomo dzwoni.

Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że w mBanku, dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.