mNawigacja finansowa - pytania i odpowiedzi

  •  

    Jakie operacje są zdefiniowane jako Inne operacje?

    • Taką ikonę mają księgowania mOkazji, wszystkie opłaty i prowizje bankowe, kapitalizacje odsetek oraz składki pobrane na ubezpieczenia (oraz inne transakcje, których nie da się jednoznacznie przypisać jako operacja kartowa lub przelew).

  •  

    Dlaczego nie widzę części operacji na liście operacji historii z kategoryzacją?

    • W historii z kategoryzacją możliwe jest wyłączenie oraz włączenie prezentacji operacji z grup 'Nieistotne' i 'Oszczędności i inw.'. Służą do tego opcje: 'Pokazuj operacje nieistotne' i 'Pokazuj oszczędności i inwestycje' w 'Pozostałe filtry'. Obie opcje mają wpływ na historię z kategoryzacją i ostatnie operacje prezentowane na pulpicie.

  •  

    Dlaczego spłata karty kredytowej oznaczona jest jako operacja nieistotna?

    • Spłata karty kredytowej w mBanku otrzymuje kategorie 'Spłata karty' z grupy 'Nieistotne' aby nie była uwzględniona w analizie historii i budżetach. W ten sposób operacja spłaty karty nie podwaja Twoich już skategoryzowanych wydatków na karcie. Np. jeżeli płacisz w sklepie spożywczym 100 zł za zakupy, operacja ma nadawaną kategorię 'Żywność i chemia spożywcza'. Zakładając, że jest to jedna transakcja kartą i spłacasz ją pod koniec miesiąca to przelew 100 zł na 'Spłatę karty' nie jest kolejnym wydatkiem i dlatego oznaczamy go jako 'Nieistotony'.

  •  

    Co oznacza ikona "OK?" obok kolumny kategoria?

    • Ikona 'OK.?' pojawia się dla operacji przy 'kategorii', na którą powinieneś zwróć uwagę - popraw kategorię lub potwierdź jej poprawność. mNawigacja finansowa uwzględni tę informację w przyszłości.

  •  

    Czy można sortować operacje na liście operacji w historii?

    • Tak - w historii z kategoryzacją wszystkie kolumny (Typ, Data, Opis, Kategoria, Kwota) mogą być sortowane. Wystarczy kliknać w odpowiednią kolumnę - drugie kliknięcie odwróci kolejność. Pamiętaj, że sortowane są tylko widoczne na liście operacje.

  •  

    Czym jest kategoria operacji?

    • Kategoria operacji to jej etykieta (np. 'Paliwo' dla zakupów na stacji paliw, czy 'Zdrowie i uroda' dla zakupów w drogerii), która ma ułatwić analizowanie wydatków i pomóc w odpowiedzie na pytanie: 'Na co wydaję najwięcej?'.

  •  

    Jak działa wyszukiwarka w historii operacji?

    • Wyszukiwarka działa w czasie rzeczywistym i już po trzech wprowadzonych znakach podpowiada i wyświetla możliwe odpowiedzi. Możesz przeszukiwać historię po danych odbiorcy albo nadawcy, dacie, kwocie lub zakresie kwot (np. 50 - 75), tytule, kategorii lub tagu transakcji. Zupełnie jak w ulubionej wyszukiwarce internetowej.

  •  

    Co to jest nawigacja finansowa?

    • mNawigacja to szereg funkcjonalności, które mają ułatwić klientom podejmowanie mądrych decyzji związanych z ich pieniędzmi.
      Począwszy od Paska finansów (widocznego od razu po zalogowaniu), który podpowiada ‘ile mi zostanie na koniec miesiąca’, przez ‘Operacje zaplanowane’, Historię z kategoryzacją operacji, Analizę Historii i Budżety wszystkie elementy mNawigacji finansowej dają przejrzysty obraz sytuacji finansowej oraz pozwalają na łatwe kontrolowanie wydatków oraz ich analizę w czasie. Dokładnie tak samo jak dobra nawigacja.

  •  

    Co to są operacje nieistotne?

    • Ponieważ nie każda operacja na koncie to wydatek (np. przelew pomiędzy rachunkami własnymi) w drzewie kategorii istnieje specjalna grupa kategorii "Nieistotne". Operacje oznaczone jako nieistotne są w historii z kategoryzacją oznaczone specjalną szarą czcionką. Takie operacje nie są uwzględniane w analizie historii i budżetach.

  •  

    Do czego służą tagi i jak z nich korzystać?

    • Tagowanie służy oznaczeniu pojedynczych transakcji w celu szybszego ich znalezienia np.: tagujesz transakcje wykonane na wakacjach – dzięki temu będziesz mógł łatwiej sprawdzić ile dokładnie wydałeś na wakacjach mimo że transakcje wykonywane były w różnych miejscach i w różnych sklepach a zatem mogły otrzymać automatycznie różne kategorie.

  •  

    Do czego służy zmiana opisu operacji?

    • Zmiana taka pozwala na dokładnie opisywanie swoich operacji, aby w przyszłości łatwiej było sprawdzić 'na co dokładnie wydałem te 100zł'. Opcja ta jest przydatna szczególnie przy wypłatach z bankomatu, które można teraz opisać zgodnie z przeznaczeniem podjętych środków (Np. zamiast 'Wypłata z bankomatu' można mieć 'Fryzjer', 'Kieszonkowe' lub 'Za parking'). Pamiętaj, że taka modyfikacja opisu jest widoczna tylko dla Ciebie i na potwierdzeniu operacji zobaczysz zawsze oryginalny opis.

  •  

    Do czego służą reguły w historii operacji i jak działają?

    • Za pomocą reguł można spowodować aby mNAWIGACJA FINANSOWA zawsze nadawała określony opis i/lub kategorię dla każdej operacji z danym opisem (opis, po którym system wie, że powinien zastosować regułę nazywamy "Opisem Wyzwalającym"). Podczas tworzenia reguły zadziała ona na wszystkie operacje aktualnie znajdujące się w Twojej historii i pasujące do Opisu Wyzwalającego oraz będzie uruchamiana dla wszystkich nowych operacji wpadających do systemu z Opisem Wyzwalającym. Reguły można tworzyć w dwóch miejscach systemu: w Panelu Edycji (poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkboxu); w Ustawieniach reguł.
      Uwaga, reguły zawsze aplikują się dla wszystkich operacji do których pasują, więc należy używać ich z rozwagą.

  •  

    Czy działanie reguły można odwrócić?

    • Zmiany dokonane przez regułę można cofnąć tylko poprzez stworzenie innej reguły lub masową edycję wszystkich operacji zmienionych przez regułę.
      Przykładowo:
      Z poziomu Panelu Edycji tworzysz regułę zmieniającą opis operacji z A na B. Po zapisaniu zmian:

      • powstanie reguła zmieniająca wszystkie operacje z opisem A na B,
      • wszystkie operacje z opisem A będą miały zmieniony opis na B (reguła zostanie wykonana na wszystkich operacjach w aktualnej historii operacji).

      Po chwili stwierdzasz, że opis B jest zły i postanawiasz go zmienić. Wchodzisz ponownie w Panel Edycji operacji z opisem B i dokonujesz zmiany opisu na C zaznaczając przy okazji checkbox tworzący regułę. Zapisanie takiej akcji spowoduje:

      • skasowanie reguły zmieniającej opis z A na B,
      • stworzenie nowej reguły zmieniającej opis z A na C,
      • brak zmian w operacjach mających opis B (oprócz tej jednej, którą właśnie wyedytowałeś).

      Takie działanie reguł jest celowe, ponieważ zapewnia poprawne działanie reguły dla nowych operacji. Jednak aby mieć porządek w historii operacji należy zmienić opis wszystkich operacji z B na C. Najlepiej zrobić to korzystając z masowej edycji.

  •  

    Czym różni się reguła od edycji wielu operacji?

    • Masowa edycja pozwala edytować wiele operacji jednocześnie i jest jednorazowa. Reguła natomiast, oprócz zmiany wszystkich operacji o wskazanym opisie w aktualnej historii operacji, będzie również zmieniać operacje wpadające do systemu po utworzeniu reguły.

  •  

    Do czego służy podział operacji?

    • Zdarza się, że w ramach jednej operacji (np. zakupy w hipermarkecie) kupujemy rzeczy z różnych kategorii (np. art. spożywcze, alkohol i prezent dla dziecka). Opcja podziału operacji pozwala na ich rozdziele i odpowiednią kwalifikację - zobacz nasz przykład.
      Pamiętaj, że taki podział operacji jest widoczny tylko dla Ciebie i na potwierdzeniu zobaczysz zawsze oryginalne dane operacji.

  •  

    Czy operację, np. wypłatę z bankomatu, można podzielić na kilka części?

    • Tak, kliknij w 'Edytuj' na operacji którą chcesz podzielić, a następnie przycisk 'Podziel'. Wydzielonej operacji możesz nadać własną datę, opis, kategorię i kwotę. Jeśli chcesz podzielić operację na więcej niż 2 części wykorzystaj opcję 'Dodaj kolejny'.
      Pamiętaj, że takie edytowanie operacji nie mają wpływu na jej oryginalne parametry oraz widoczne są tylko dla Ciebie.

  •  

    Czy można cofnąć podział operacji?

    • Tak, w tym celu należy wybrać opcje "Edycja" transakcji podzielonej następnie opcje " Podziel" i zlikwidować podział poprzez naciśnięcie X obok wydzielonej operacji, którą chcesz usunąć.

  •  

    Jak porównać obecne wydatki do historycznych?

    • Takie porównania mogą być przeprowadzone w zakładce Analiza historii (Płatności/Historia). Można tam zobaczyć ile wynosiły wydatki i wpływy w interesującym okresie, sprawdzić czy wydatki nie były większe niż wpływy (Bilans) oraz jak zmieniają się kwoty przelewane przez Ciebie na grupę kategorii "oszczędności i inwestycje".

  •  

    Jak założyć budżet?

    • Aby to zrobić wejdź w zakładkę Budżety i kliknij w przycisk 'Dodaj do obserwowanych'. Znajdziesz tam propozycje budżetów, a także będziesz mógł wybrać dowolną kategorię w której chcesz utworzyć budżet.

  •  

    Co to jest budżet obserwowany?

    • Budżet obserwowany to każda kategoria wydatków, na którą chcesz zwrócić uwagę. Może to być np. kategoria 'Jedzenie poza domem' i 'Odzież i obuwie', jeśli wydatki w tych kategoriach powinny być według Ciebie pilnowane.

  •  

    Gdzie znajdę listę blokad i zawieszeń?

    • Blokadę środków na rachunku powodują najczęściej autoryzacje płatności kartami. Takie nierozliczone płatności są od razu prezentowane w historii z kategoryzacją ze specjalnym oznaczeniem w kolumnie Typ. Dodatkowo pełna lista blokad i zawieszeń dla poszczególnych rachunków jest widoczna w Historii po zmianie widoku (przycisk ‘Zmień widok’).

  •  

    Gdzie mogę zrobić eksport historii operacji do pliku?

    • Eksport listy operacji możliwy jest w Historii w sekcji Płatności po zmianie widoku (przycisk ‘Zmień widok’). Wybierz tam interesujący Cię rachunek i zakres danych, a następnie zapisz listę w wybranym formacie (PDF, HTML, CSV).