• 1.  

    Czym jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

    • Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to świadczenie wypłacane w miesięcznych częściach (w sumie do 12 tys. zł) na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie. Świadczenie przeznaczone jest dla rodziców dzieci w wieku od 12 do 35 miesiąca.
      Do świadczenia będą uprawnieni rodzice (matka lub ojciec), a także osoby, które przyjęły dziecko na wychowanie i wystąpiły do sądu opiekuńczego z wnioskiem o przysposobienie dziecka.

      Świadczenie przysługiwać będzie bez względu na dochód rodziny.

      Szczegółowe informacje o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym znajdziesz na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

       

  • 2.  

    Jaka jest rola mBanku w tym procesie

      • umożliwiamy złożenie wniosku w serwisie transakcyjnym i aplikacji mobilnej
      • nie złożysz wniosku na mLinii ani w placówce
      • wypełniony wniosek przekazujemy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
      • wniosek złożysz bezpłatnie
  • 3.  

    Jaka jest rola ZUS w tym procesie

    • Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest odpowiedziany za przyjęcie i rozpatrzenie wniosków o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy oraz wypłatę świadczenia.

      Ważne.  Jeśli złożysz wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, ZUS sprawdzi, czy masz już profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli nie, ZUS założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu dostaniesz na e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z dostaniesz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz SMS-em z ZUS.

  • 4.  

    Gdzie znajdziesz informacje o złożonym wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

    • Wszystkie informacje na temat złożonego wniosku znajdziesz na  PUE ZUS. Sprawdzisz tam np. status wniosku, szczegółowe informacje, które dotyczą świadczenia dla Twojego dziecka.

  • 5.  

    Gdzie znajdziesz informację o przyznaniu świadczenia

    • Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz na Twoim profilu na PUE ZUS.

      Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS.

       

      Ważne. Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Są to np. wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia.

  • 6.  

    Gdzie otrzymasz pomoc

    • Gdy złożysz wniosek, jego obsługę przejmuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Pomoc otrzymasz:

      • pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00)
      • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na : cot@zus.pl,
  • 7.  

    Zasady bezpieczeństwa

        • złożenie wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy jest bezpłatne (w mBanku nie poprosimy Cię o dodatkową opłatę)
        • wniosek uzupełnij samodzielnie
        • pamiętaj! nie musisz instalować na komputerze/telefonie żadnych dodatkowych aplikacji ani oprogramowania
        • aby wypełnić wniosek musisz zalogować się do serwisu transakcyjnego
        • system poprosi Cię o dodatkowe hasło (mobilna autoryzacja lub SMS) tylko wtedy, gdy zaznaczysz na wniosku, aby pieniądze z programu były przekazywane na konto w innym banku
        • na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO)

       

      Pamiętaj. W mBanku nie prosimy Cię o podawanie jakichkolwiek danych mailem lub SMS-em. Dlatego zachowaj ostrożność w stosunku do maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych. Nie klikaj w linki, które kierują na strony których nie znasz (mogą przenosić na fałszywe strony).

      Zapoznaj się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas korzystania z bankowości elektronicznej.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

 

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy - FAQ

Nie masz jeszcze naszego konta, a chcesz skorzystać z możliwości złożenia wniosku w mBanku? Otwórz konto online. Umowę podpiszesz u kuriera lub w wybranej placówce.

Zobacz, co mamy dla Twojego dziecka

 

eKonto możliwości dla młodych powyżej 13 roku życia

  • 0 zł za konto, kartę i bankomaty w Polsce
  • aplikacja , w której dziecko samo sprawdzi stan konta i historię wydatków
 

eKonto Junior z kartą dla dzieci do 13 roku życia

  • konto od 13 do 24 lat z kartą, która wygląda tak jak chcesz
  • 0 zł za prowadzenie, kartę i bankomaty w Polsce i za granicą 
 

Ubezpieczenie NNW dla Twojego dziecka

  • ochrona na wypadek zdarzeń losowych np. złamań, urazów i oparzeń
  • dostęp do lekarzy i badań w razie choroby