Bezpieczne zakupy przedświąteczne

09
.
12
.
2021
Bezpieczne zakupy przedświąteczne

Przedświąteczna gorączka zakupów to idealna okazja dla przestępców. Jak wynika z danych policji, liczba fałszywych ofert i oszustw internetowych znacznie wzrasta w tym okresie. Wyjątkowe okazje, które bardzo odbiegają ceną od standardowej oferty powinny wzbudzić czujność. Podobnie wszelkie prośby o podanie poufnych danych.
Cyberprzestępcy mogą przy tej okazji próbować też wyłudzić Twoje dane do logowania w serwisie bankowości internetowej, dane karty płatniczej lub kody BLIK. Dotarł do Ciebie na e-mail lub SMS-em link, który przekierowuje Cię do płatności za zakupy, dopłatę do usługi kurierskiej lub rachunku za prąd/gaz? Jeżeli podałeś na takiej stronie swoje dane, jak najszybciej zmień hasła dostępu i skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800!
Przestępcy mogą też próbować Cię oszukać, gdy to Ty sprzedajesz coś na portalach aukcyjnych typu OLX czy Allegro, lub w serwisach społecznościowych. Nie ulegaj manipulacji. Nie przekazuj oszustom danych (karty płatniczej, loginu i hasła do konta), które są rzekomo potrzebne do sfinalizowania transakcji pod pretekstem otrzymania zapłaty za przedmiot.


Na co zwrócić uwagę podczas przedświątecznych zakupów, by nie dać się oszukać? 

  • Przed zakupem sprawdź opnie na temat sklepu internetowego i sprzedawcy.
  • Podchodź ostrożnie do towarów oferowanych w atrakcyjnych cenach.
  • Gdy kupujesz towar na portalu z ogłoszeniami, zwróć uwagę na to, czy osoba, która go wystawiła ma wiarygodną historię sprzedaży.
  • Sprawdź jak długo działa sklep. Dłuższa obecność na rynku to większe bezpieczeństwo.
  • Nie podawaj kodów BLIK w mediach społecznościowych, gdy ktoś Cię o to prosi. Kod BLIK należy tylko do Ciebie!
  • Umów się ze sprzedającym na wysyłkę towaru za pobraniem. Jeśli masz taką możliwość, odbierz osobiście zakupy. Sprawdź, czy towar jest zgodny z opisem.
  • Jeśli to Ty coś sprzedajesz, również możesz paść ofiarą oszustwa. Pamiętaj, aby nigdy nie wysyłać towaru przed otrzymaniem pełnej zapłaty. Nie klikaj w linki, które mają pomóc kupującemu szybciej dostarczyć swoją zapłatę. Nie podawaj danych swojej karty ani haseł do bankowości na nieznanych stronach.
  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron operatorów płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych.
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y i powiadomienia autoryzacyjne z banku. Nikomu nie podawaj kodu z SMS-a i nie potwierdzaj w mobilnej autoryzacji operacji, której nie zlecasz.
  • Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z podsyłanych linków od nadawcy, którego nie znasz.

 

Zapoznaj się z komunikatem na temat bezpieczeństwa Związku Banków Polskich i policji.