Szukasz inspiracji?

Gry terenowe, zagadki i quizy, zajęcia plastyczne a nawet audycja radiowa. Przeczytaj jak o dofinansowanych przez nas projektach opowiadają koordynatorzy.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kaniowie

Projekt: Naukowy Escape Room z sorobanem

  • Na potrzeby projektu powstały trzy grupy: pierwsza przygotowała spektakl, druga szkoliła kolegów z liczenia na sorobanie, a trzecia zajęła się przygotowaniem matematycznego „Escape Room.

    Grupa przygotowująca spektakl opracowała scenariusz i koncepcję scenografii przedstawienia "Historia sorobanu". W związku z pandemią, część zaproszonych szkół odwołała swój przyjazd, dlatego spektakl został nagrany.

    W trakcie warsztatów grupa projektowa „Mistrzynie Sorobanu” poznała japońskie liczydło i nauczyła się na nim dodawać i odejmować w zakresie tysiąca. Następnie tę wiedzę i umiejętności przekazała innym uczniom. Powstał również filmik "Jak liczyć na sorobanie", który opublikowano na stronie szkoły.

     

    Dzięki współpracy wszystkich grup, uczniowie szkoły wzięli udział w konkursie „Escape room z sorobanem”. Każda z klas wystawiła czteroosobową drużynę, której zadaniem było odczytanie liczby zapisanej na sorobanie, stanowiącej kod do kłódki. Po jej otwarciu drużyny miały dostęp do zadań i instrukcji ich rozwiązania. Zwycięska drużyna zdobyła klucz do "Sali sorobanów", gdzie ukryto nagrody.

Szkoła Podstawowa im. ks. J. Twardowskiego w Mysłowie

Projekt: Odyseusz matematyczny

  • Na początku uczniowie z mierzyli się z wyzwaniem pt. „Matematyczna szarlotka”. Uczestnicy otrzymali zaszyfrowany działaniami matematycznymi przepis na ciasto, a po jego rozszyfrowaniu odmierzali na wadze proporcje składników, utrwalając jednostki masy i objętości oraz ich zamianę. Z gotowego przepisu powstało pyszne ciasto.

     

    Następnie uczestnicy wybrali się na „zeskalowaną wycieczkę” rowerową po okolicy. Pierwszym etapem było wyznaczenie trasy. W oparciu o mapę, wykorzystując skalę, przeliczyli długość drogi, a potem podali wynik w różnych jednostkach długości i pokonali trasę.

     

    Innym działaniem projektowym były warsztaty ekologiczne Eko-dom, podczas których uczniowie dowiedzieli się co każdy może zrobić dla planety i przystąpili do działania. Wyprodukowali z substancji przyjaznych środowisku proszek do prania, pastę do zębów, mydło w płynie. Wypracowali Kodeks Postępowania. Jednym z jego punktów było używanie toreb wielorazowych. Uczniowie przygotowali szablony toreb ekologicznych, które potem sami wykonali – robili pomiary, zamieniali jednostki, obliczali pole i obwód prostokąta oraz koszt uszycia torby.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Rakszawie 

Projekt: Matematyka to nie tylko liczby

  • W ramach zajęć uczniowie rozwiązywali łamigłówki zapałczane, zagadki logiczne i układanki geometryczne. Podczas gry terenowej „Tropem Pitagorasa” drużyny, składające się ucznia oraz rodzica, na podstawie mapki podążały do kolejnych stacji zadaniowych rozmieszczonych na podwórku oraz korytarzach szkolnych. Na stacjach tych rozwiązywały łamigłówki matematyczne. Zwycięzcy otrzymali puchar.

     

    Podczas warsztatów robotycznych uczniowie samodzielnie budowali roboty dołączając klocki funkcyjne, silniki, czujniki. Ponadto programowali wykonane przez siebie roboty, a ich moc sprawdzili w trakcie zawodów w przeciąganiu liny.

     

    Kolejną aktywnością projektową był zorganizowany w szkole gminny konkurs logicznego myślenia "Rusz Głową!". Do konkursu zaproszeni zostali uczniowie z terenu całej gminy. W ramach przygotowań przeprowadzono w szkole eliminacje, podczas których wyłoniono reprezentantów. Konkurs polegał na rozwiązaniu testu składającego się z zadań, łamigłówek matematycznych wymagających logicznego myślenia, spostrzegawczości oraz sprawności rachunkowej.

Szkoła Podstawowa w Liczu 

Projekt: "Matematyka na językach"

  • Podczas zajęć “Matematyczne trele” uczestnicy projektu, we współpracy z redakcją szkolnego radia, przygotowali cykl czerech audycji. Ich tematem przewodnim były matematyczne ciekawostki. Audycje można odsłuchać na stronie internetowej szkoły. Zorganizowano też skierowany do wszystkich uczniów konkurs dotyczący wyemitowanego materiału, a nagrody wręczono podczas szkolnego apelu.

     

    W ramach zajęć „Matematyka rządzi!” uczniowie redagowali rymowanki matematyczne. Zgromadzili słownictwo związane z różnymi działami matematyki, a korzystając ze słowników, plansz i materiałów multimedialnych utrwalili środki poetyckie i rodzaje rymów. Podczas warsztatów uczestnicy projektu wydali również specjalny numer gazety, w którym matematyka była promowana jako nauki powszechna i użyteczna w codziennych sytuacjach. Obok artykułów, w gazetce znalazły się krzyżówki, zagadki, łamigłówki i rebusy matematyczne. Pisemko trafiło do wszystkich uczniów, a jego wersja elektroniczna została umieszczona na stronie szkoły.

Szkoła Podstawowa nr 149 im. Marszałka J. Piłsudskiego w Krakowie

Projekt: Matematyka na co dzień i od święta

  • W Dniu Tabliczki Mnożenia odbył się drużynowy konkurs matematyczno-sportowy z udziałem uczniów i rodziców. Uczestnicy szyfrowali nazwy drużyn, układali tangramowe serce, odkrywali sentencję Kartezjusza i strzelali z matematycznych armat.

     

    W trakcie projektowych warsztatów uczniowie budowali bryły z papieru, makaronu, rurek do napojów, sznurka – z wszystkiego, co było pod ręką. Powstały piękne, kolorowe sześciany, ażurowe ośmiościany, graniastosłupy i ostrosłupy różnego rodzaju.

     

    Częścią projektu była także gra terenowa „Matematycy dla biało-czerwonej”. Zadaniem drużyn było przejście przez 11 stacji i rozwiązanie ukrytych tam zadań – krzyżówek, labiryntów, mat-zagadek. Z kompletem rozwiązań uczniowie wrócili do sali, gdzie czekał ich interaktywny quiz.

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Masłowie

Projekt: Matematyczni detektywi

  • Zajęcia projektowe były poświęcone „Sprawie zaginionego trójkąta”. Uczestnicy konstruowali figury geometryczne, badali ich właściwości i rozpoznawali rodzaje. Empirycznie sprawdzali jakie warunki muszą być spełnione, by można było stworzyć trójkąt. Ciekawym przerywnikiem w zajęciach było szukanie ukrytych figur w różnych zakamarkach szkoły.

     

     „Matematyczni detektywi” zajęli się też sprawą oszczędzania. Zastanawiali się co można oszczędzać, zwracając uwagę nie tylko na pieniądze, bowiem część zajęć poświęcono ekologii. Prócz tego omawiano pojęcia takie jak: nominał, awers, rewers, odsetki, procenty. Zastanawiano się, czy warto planować wydatki i jak to skutecznie robić.

     

    Realizacja kolejnych zajęć wiązała się z rozwikłaniem sprawy znikającego czasu. Najpierw uczestnicy zastanawiali się czym jest czas i jakimi jednostkami się go mierzy. Obejrzeli prezentację ukazującą chronometry na przestrzeni wieków. Zastanawiali się gdzie czas znika i jak dobrze go wykorzystywać. Następnie, na przygotowanych modelach zegarów, układali określoną godzinę, a także grali w zegarowe domino, które okazało się nie tylko sprawdzianem umiejętności odczytywania godzin, ale też trudnym zadaniem logicznym i sprawdzianem umiejętnej współpracy.

Towarzystwo Przyjaciół Marzysza

Projekt: Liczby rządzą w szkole

  • Podczas warsztatów "Matematyka jest alfabetem" dzieci "liczyły" alfabet, poznając jednocześnie matematyczne ciekawostki dotyczące liter – najczęściej/najrzadziej używana litera polskiego alfabetu, albo ile błędów można zrobić w wyrazie "truskawka" oraz "wschód".

     

    W czasie kolejnych spotkań warsztatowych uczniowie zgłębiali wiedzę na temat starożytnych matematyków, tj. Platona, Pitagorasa i Euklidesa. Poznawali ich życiorysy, odkrycia w dziedzinie matematyki oraz przygotowywali plakaty dotyczące poszczególnych postaci. W trakcie zająć plastyczno-technicznych korzystali z osiągnięć uczonych i w nieszablonowy sposób opanowywali wiedzę na ten temat – budowali modele brył platońskich przy użycie materiałów plastycznych oraz klocków konstrukcyjnych. Ponadto, uczyli się szyć, projektując i tworząc "portki Pitagorasa".

     

    Na kolejnych zajęciach zgłębiali wiedzę na temat szyfrów, kodów i kryptografii. Poznali sylwetki trzech, wybitnych matematyków – Mariana Rejewskiego, Jerzego Rejewskiego i Henryka Zygalskiego oraz stworzyli plakaty z wykorzystaniem Pigpen'u, szyfru ułamkowego oraz alfabetu Morse'a. Następnie poznali działanie współczesnych sposobów kodowania, tj. kod kreskowy oraz QR kod. Z wykorzystaniem kolorowanek QR kodów oraz aplikacji skanującej kody, rozwiązywali zagadki matematyczne.

Szkoła Podstawowa w Ołdakach Polonii

Projekt: Bryłki w szkole, bryły w architekturze

  • W trakcie zajęć, uczniowie poprzez gry, rywalizację grupową, zgadywanki, mierzenie, rysowanie, oglądanie i dotykanie, poznawali takie pojęcia, jak: bryły, wielościany, graniastosłupy, ostrosłupy, pole powierzchni, objętość. Największą popularnością cieszyły się bryły szkieletowe z siatkami magnetycznymi. Uczniowie ,,rozbierali i ubierali" szkielety wielościanów. Dzięki temu zrozumieli czym jest pole powierzchni całkowitej i bocznej, pole podstawy. Dużo radości i dobrej zabawy sprawiły też dzieciom eksperymenty z przelewaniem, podczas który empirycznie zgłębiali pojęcie objętości.

     

    Część uczniów zmagała się z opracowaniem krzyżówki oraz wybrała się na wycieczkę, aby sfotografować budowle. Zdjęcia posłużyły do pracowania plakatu ,,Ciekawe w obiektywie". Inni uczniowie wymyślili grę matematyczną ,,Odczaruj księżniczkę" oraz wykonali mini makiety ciekawych miejsc. Ostatnia grupa stworzyła natomiast gry ,,Statki" i zbierała materiały do przygotowania prezentacji ,,Bryły przestrzenne z zastosowaniem w architekturze". Wszystkie zespoły prowadziły dyskusje, analizowały zadania i sposoby ich wykonania, wspólnie podejmowały decyzje. Ich działania wspierali rodzice, którzy doradzali i pomagali w realizacji niektórych prac.

Zobacz jakie przykładowe działania dofinansowaliśmy w 2020, 2019 i 2018 roku.