Zainspiruj się.

Zobacz jakie przykładowe działania dofinansowaliśmy w 2018 roku.

 

Szkoła Podstawowa w Witoni

Projekt: Podróż do krainy matematyki

 

Uczniowie wzięli udział w prelekcji i warsztatach prowadzonych przez pracownika Urzędu Statystycznego w Łodzi oraz zwiedzili Informatorium Statystyczne. Podczas nietypowej lekcji matematyki poznali zasady funkcjonowania urzędu statystycznego, dowiedzieli się do czego służą badania statystyczne i jakimi metodami się je przeprowadza. Poznali także na czym polega zawód statystyka.

 

Natomiast podczas warsztatów "Czy wiesz co jesz?"  uczniowie dyskutowali na temat zdrowego odżywiania w matematycznym kontekście. W czasie części praktycznej przeprowadzili własne doświadczenia i sprawdzili, ile cukru zawierają różne produkty spożywcze.

Szkoła Podstawowa w Ugoszczu

Projekt: Matematyka z historią w tle

 

Uczniowie opracowali 100 zadań matematycznych, które nawiązują do stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Pytania wykorzystano w  Międzyszkolnym Konkursie Interdyscyplinarnym „STO ZADAŃ NA STULECIE NIEPODLEGŁEJ”. Wzięło w nim udział 12 reprezentacji z sześciu okolicznych szkół.

 

Powstał także matematyczno-historyczny escape room, który do tej pory z powodzeniem przeszło 9 zespołów uczniowskich. Do zabawy zgłaszają się grupy uczniów w różnym wieku, w związku z czym na bieżąco przygotowywane są zadania odpowiadające ich wiedzy i umiejętnościom.

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 we Wrocławiu

Projekt: Matematyczna Dziesiątka

 

Na zajęciach uczniowie poznali historię Enigmy oraz ćwiczyli umiejętność kodowania i rozszyfrowywania informacji. Tworzyli parkietaże (sztuka wypełnienia płaszczyzny takimi samymi elementami), tangramy (rodzaj chińskich łamigłówek) i origami matematyczne. Odkrywali własności liczb palindromicznych. Poznawali sposoby na obliczanie kątów wewnętrznych, wielokątów foremnych oraz metodę obliczania sumy kątów w dowolnym wielokącie. Na zajęciach „Magiczne figurki i bryłki” uczniowie budowali graniastosłupy, bryły platońskie i archimedesowskie.

Stowarzyszenie "Pomóż Dziecku Niewidomemu"

Projekt: Z planimetrią za pan brat

 

Uczniowie testowali grę matematyczną dla niewidzących i słabowidzących. Ich zadaniem było zwrócenie uwagi nie tylko na jej atrakcyjność, ale przede wszystkim oceniali jej  czytelność i dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Przekazywane przez nich sugestie były na bieżąco analizowane przez zespół roboczy i w znacznym stopniu przyczyniły się do ostatecznego kształtu gry. Te etapy wstępne uświadomiły uczniom, ile pracy wymaga przygotowanie pomocy naukowych, z których mogą korzystać na co dzień. Na koniec mogli oni jako pierwsi zagrać w finalną wersję gry.

Przetwórnia Pomysłów z Nowego Dworu Gdańskiego

Projekt: MatKody

 

Uczestnicy poznali zasady kodowania szyfrów za pomocą kolorowych karteczek oraz kubeczków. Budowali ciekawe konstrukcje z wykorzystaniem szyfrów (kodowanie, dekodowanie) oraz współdziałające z komputerem roboty z klocków LEGO. Mieli okazję przećwiczyć przy tym tabliczkę mnożenia i korzystanie z układów współrzędnych.

Zorganizowane zostały także warsztaty szydełkowania, które ku zaskoczeniu prowadzących, cieszyły się ogromną popularnością. Przeliczanie oczek, odpowiednie ich dodawanie, odejmowanie i dzielenie pozwoliło uczestnikom na stworzenie małych, „szydełkowych” dzieł.

Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie

Projekt: Oswajamy matematykę

 

Uczestniczące w projekcie dzieci wraz z rodzicami wzięły udział w warsztatach „W grach planszowych też jest matematyka”, na których wspólnie rozwijali umiejętności logicznego myślenia, spostrzegawczości i wyobraźni przestrzennej, doskonale się przy tym bawiąc. Ich kontynuacją były zajęcia "Wspólnie tworzymy gry matematyczne", na których rodziny wspólnie przygotowywały autorskie gry planszowe. Gry testowano podczas dodatkowych zajęć matematyki. W ramach projektu odbyły się także zajęcia origami, podczas których dzieci budowały kolorowe bryły. Posłużą one jako pomoce naukowe do pracowni matematycznej.

Szkoła Podstawowa nr 63 im. Anny Jasińskiej we Wrocławiu

Projekt: GeKoN

 

Uczniowie wzięli udział w warsztatach o grach strategicznych. Przeprowadzali doświadczenia z płaskimi figurami geometrycznymi wprowadzonymi w ruch wirowy. Rozpoznawali i nazywali bryły takie jak walec, stożek czy kula. W listopadzie odbył się także cykl zajęć origami. Nauka techniki orgiami wymagała dokładności i precyzji, ale sprawiła dzieciom wiele radości i pozwala rozwijać kreatywność.

Publiczna Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika w Lewinie Brzeskim

Projekt: (Po)lubię matmę XD!

 

W listopadzie dzieci i rodzice uczestniczyli w matematycznej grze terenowej. Część konkursowa trwała ponad dwie godziny. Po jej zakończeniu rodzice wraz z dziećmi mogli zrelaksować się grając w gry planszowe.

 

Odbyły się także warsztaty dotyczące praktycznego zastosowania matematyki z wykorzystaniem TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych). Uczniowie samodzielnie opracowali matematyczny dywan zawierający zadania, łamigłówki, zgadywanki.

Szkoła Podstawowa nr 3 w Kudowie-Zdroju

Projekt: Matematyka va banque

 

Na warsztatach uczniowie poznawali matematykę w przedsiębiorczości. Uczyli się obliczać odsetki od lokat i kredytów. Dowiedzieli się między innymi czym jest procent składany i na czym polega kapitalizacja odsetek. Następnie utrwalali zdobytą wiedzę grając w różnorodne gry. W ramach projektu dzieci wzięły także udział w zajęciach z podstaw programowania, gdzie uczyły się logicznego myślenia, wizualizacji przestrzennej i  łamania szyfrów.

 

Ponadto uczniowie odwiedzili mBank w Kłodzku. Podczas wizyty zaprezentowano im historię powstania banku. Dowiedzieli się także wiele o bankowości elektronicznej i jej zabezpieczeniach, o bezpiecznym korzystaniu z kart płatniczych oraz o dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych.

Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Płocku

Projekt: Klub Młodego Matematyka

 

W organizowanej w ramach projektu grze terenowej wzięło udział ponad 70 osób - uczniów i ich rodzin. Zadaniem każdej drużyny było znalezienie dziesięciu matematycznych wyzwań i rozwiązanie ich. Po zakończonej grze uczestnicy integrowali się grając w piłkę. Kolejnym rodzinnym wydarzeniem były potyczki matematyczne, w których czteroosobowe drużyny rozwiązywały zagadki. W listopadzie odbyła się także lekcja matematyki w markecie budowlanym. Zadaniem uczestników było obliczenie liczby i cen artykułów niezbędnych do wykonania remontu domu.

Stowarzyszenie Oświatowe „Nasza Dwójka”

Projekt: Matematyka z chełmińskimi zabytkami w tle

 

We wrześniu uczniowie przeprowadzili warsztaty dla młodszych kolegów i koleżanek. Były to gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem kostek sześciennych, magicznego trójkąta oraz Kart Grabowskiego. Odbyła się także „Noc w szkole” - czyli rozgrywki drużynowe, w których uczniowie doskonalili rachunki pamięciowe.

 

W październiku starsi uczniowie przeprowadzili dla młodszych warsztaty dotyczące pomiarów długości. Uczestnicy zapoznali się z różnymi przyrządami, takimi jak: taśma miernicza, suwmiarka czy koło pomiarowe. Swoją wiedzę wykorzystali do zmierzenia szkolnego boiska, które dodatkowo porównywali z wymiarami Stadionu Narodowego. Uczestnicy zmierzyli także kaplicę św. Marcina, w której mieści się szkolna biblioteka. Pomiary posłużą do wykonania w najbliższym czasie makiety tego budynku.

Zespół Szkół Specjalnych nr 14 im. Ambasadorów Praw Człowieka w Gorzowie Wielkopolskim

Projekt: „Na straganie w dzień targowy” - matematyka na co dzień

 

W trakcie warsztatów uczniowie poznali jednostki długości. Wzięli także udział w zajęciach z obliczeń pieniężnych. Uczestnicy przypomnieli sobie, czym różni się moneta od banknotu oraz jakie znają nominały. Tworzyli sytuacje problemowe dotyczące zakupów.

W sobotnie przedpołudnie odbyły się zajęcia w terenie. Dzieci podzieliły się na dwa zespoły i zaopatrzone w notesy i długopisy wyruszyły na miejski ryneczek. Mierzyły trasę do najbliższego przystanku oraz czas przejazdu autobusem. Na samym ryneczku uczniowie skrupulatnie zapisywali nazwy warzyw i owoców wraz z ceną za kilogram lub sztukę. Samodzielnie ważyli zakupy. Wszystkie notatki (ceny, odległości, pomiary czasowe) przydadzą się im na kolejnych zajęciach.

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kliczkowie Wielkim

Projekt: „Aby odczarować matematykę”

 

Projekt ma pokazywać uczniom praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym. Na początek uczniowie wzięli udział w Światowym Dniu Tabliczki Mnożenia, w trakcie którego mogli sprawdzić swoją wiedzę. Następnie, podczas zajęć samodzielnie tworzyli gry oraz z pomocą rodziców dokonywali zakupów spożywczych potrzebnych do przygotowania pizzy i babeczek.

 

Przed wycieczką do Wrocławia, uczniowie szukali informacji matematycznych o mieście, na przykład sprawdzali jaką wysokość ma budynek Sky Tower. Już na miejscu wzięli udział w warsztatach w Instytucie Matematyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Zwiedzali też makietę „Kolejkowa” – największej makiety kolejowej w Polsce, gdzie poznawali zastosowanie skali.

Szkoła Podstawowa im. Marii Skłodowskiej-Curie w Alwerni

Projekt: Spotkania z królową nauk

 

Uczniowie wzięli udział w grze terenowej. Zmagania drużyn w rozwiązywaniu zadań oraz odszyfrowaniu wiadomości zakończył grill z kiełbaskami. Podczas VIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia dzieci wcieliły się w role egzaminatorów - sprawdzały jak ich koledzy, rodzice, dziadkowie i pracownicy szkoły znają tabliczkę mnożenia. Podczas zajęć uczniowie mogli odczuć także jak słodka może być matematyka - ucząc się ułamków przez dzielenie się czekoladą.

 

W ramach bloku „Rekordowa matematyka” uczniowie wykonali pracę „Rekordy na Ziemi” - plakaty z informacjami z dziedziny geografii, matematyki i przyrody. Dzięki temu dowiedzieli się między innymi gdzie położony jest najwyższy szczyt oraz ile mierzył najwyższy człowiek.

Miejska Szkoła Podstawowa nr 14 w Piekarach Śląskich

Projekt: Geomat - Matematyka w geocachingu

 

Uczniowie dowiedzieli się na czym polega geocaching. Poznali niektóre sposoby maskowania chowanych w terenie „keszy” (skarbów). Mierzyli odległości do ustalonych obiektów, podawali ich pozycje oraz wyznaczali ich lokalizację na podstawie „koordynatów”.

 

Podczas warsztatów terenowych w zespole przyrodniczo-krajobrazowym „Żabie Doły” uczniowie uczyli się określania odległości w terenie i porównywania swoich szacunków z rzeczywistą odległością. Do pomiarów szacunkowych wykorzystywali długość swoich kroków lub liczbę stawianych stóp, zaś odległość weryfikowana była za pomocą taśmy mierniczej. Największą atrakcją w czasie zajęć było korzystanie z urządzenia GPS. Uczniowie dowiedzieli się jak je obsługiwać.  Korzystając z niego poszukiwali ukrytych w terenie „keszy”.

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II w Czarnej Białostockiej

Projekt: „Gotuj się na matematykę”

 

Na październikowych warsztatach uczestnicy wykonywali plakaty z projektami kuchni w skali 1:7. Uczniowie obliczali, jakie wymiary mają mieć obiekty na plakacie, korzystając z wymiarów rzeczywistych. Zapoznali się też z różnymi jednostkami i zależnościami.

 

Uczniowie wykonali makiety kuchni z użyciem prostopadłościennych i sześciennych pudełek. Ćwiczyli umiejętność mierzenia i rysowania odcinków o danej długości z dokładnością do 1mm, a także zamianę jednostek długości.

Kolejne zajęcia były poświęcone żywieniu. Uczniowie z wypisanych zdrowych składników wybierali te, z których chcieliby wykonać sałatkę lub pastę kanapkową. Tworzyli własny przepis na danie. Ostatnim etapem było sporządzenie listy zakupów i stworzenie budżetu.

Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Bieruńska”

Projekt: Matematyka dla bieruńskiego smyka

 

Październik był świętem matematyki oraz tabliczki mnożenia. Odbył się konkurs "Tabliczko maniak”. W całej szkole podczas wystawy zaprezentowano setki prac o tabliczce mnożenia.

 

Obyły się warsztaty origami. Uczestnicy poszerzali swoją wiedzę geometryczną. Między innymi poznali pojęcie boku, obwodu, przekątnej czy dwusiecznej kąta. Uczniowie mierzyli się także z układaniem kostki Rubika. Wzięli także udział w zajęciach ze składania różnego rodzaju mniej popularnych kostek.

Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 R. w Małogoszczu

Projekt: Liczymy na zdrowie!

 

Zajęcia z dietetykiem na początku zweryfikowały znajomość zasad zdrowego odżywiania wśród dzieci. Uczniowie wyliczali WHR (stosunek obwodu talii do obwodu bioder) - porównując swój wynik do standardów. Ćwiczyły w ten sposób porównywanie ułamków dziesiętnych oraz zaokrąglanie ułamków, a także odczytywały swoje pomiary na siatce centylowej jako wstęp do układu współrzędnych.

 

Podczas kolejnych zajęć uczniowie wyliczali średnie dzienne zapotrzebowanie energetyczne organizmu, procentowy udział każdego z posiłków w dziennym zapotrzebowaniu energetycznym, przeliczali także wartość energetyczną poszczególnych składników pokarmowych. Podczas kolejnego spotkania dzieci samodzielnie przygotowywały dwie zdrowe przekąski - jaglankę i sałatkę owocową. W trakcie zajęć obliczały koszt przygotowania jednej porcji na podstawie proporcji wagowych oraz cen poszczególnych produktów.

Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Trzebini

Projekt: Matematyka wokół nas

 

Uczestnicy warsztatów "Budujemy makiety Trzebini" z zaangażowaniem zdobywali wiedzę na temat planu miasta i oznaczeń na nim, a także skali, jednostek miar i obliczeń wymiaru działek oraz budynków. Dzieci za pomocą różnych materiałów plastycznych i ekologicznych stworzyły miniaturowe modele ciekawych miejsc w Trzebini.

 

Podczas "Planszówkowego zawrotu głowy" grali w gry uczące podstaw matematyki i logicznego myślenia. Odbyły się również zajęcia "Stworki z brył atakują", w trakcie których uczestnicy poznali podstawowe pojęcia związane z bryłami, ale też samodzielnie tworzyli i dekorowali kartonowe modele brył.

Biblioteka Centrum Kultury w Piekoszowie

Projekt: Młodzi detektywi – II edycja

 

Podczas zajęć matematyczno-historyczno-detektywistycznych dzieciaki rozszyfrowywały za pomocą kodów matematycznych tajemniczy napis na wejściu do jaskini Piekło w Gałęzicach. Dowiedziały więcej o historii kościoła w Piekoszowie, a także tworzyły makiety szkoły.

 

Na kolejnych odbywających się w miejscowych bibliotekach zajęciach uczniowie stworzyli mapę i herb gminy, a także obliczali ich pola. W trakcie zajęć wzięli także udział w ciekawej wycieczce do zakładu Nordkalk w Miedziance, gdzie dowiedzieli się wielu informacji o tym obiekcie i poznali jego historię.

Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille`a

Projekt - Zobaczyć przestrzeń

W pierwszej kolejności uczniowie poznali  działy matematyki związane z geometrią i stereometrią. Wypełnili także test diagnozujący. Następnie mieli okazję nauczyć się posługiwania przyborami geometrycznymi takimi jak: cyrkiel, kątomierz, linijka, ekierka - oczywiście dostosowanymi do potrzeb osób niewidomych.

 

Najwięcej radości sprawiło uczestnikom mierzenie odległości. Koło pomiarowe okazało się świetną zabawą. Miarka krawiecka posłużyła dzieciom do mierzenia swoich obwodów, a używając miarki budowlanej uczestnicy sprawdzali wymiary pomieszczeń szkolnych. Uczniowie wzięli też udział w zajęciach terenowych  o geometrii. Z radością wyczekiwali na każde kolejne zajęcia.

 

 

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Baczynie

„Z matematyką na Ty”- rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki

Podczas zajęć prowadzone były warsztaty błyskawicznego liczenia w pamięci. Natomiast gdy dopisywała pogoda, uczniowie ćwiczyli sprawność rachunkową podczas zabaw z piłką. 

  

Uczniowie uczestniczyli w  konkursie „Mistrz rachunków pamięciowych”. Uroczyście świętowali także „Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia”, podczas którego na korytarzu szkolnym działały cztery komisje egzaminacyjne, które odpytywały uczniów, rodziców i nauczycieli ze znajomości tabliczki mnożenia. Osoby, które zdały egzamin otrzymywały odznakę, legitymację matematycznego eksperta oraz słodki upominek. Uczniowie odwiedzili także Kraków, gdzie wzięli udział w Małopolskiej Nocy Naukowców.

 

 

Publiczna Szkoła Podstawowa w Dąbrówce

Projekt: Matematyka jest jak kurz, wszędzie jest i już!

Dzieci wraz z rodzicami wzięli udział w matematycznych podchodach nad rzeką Tanew. Skorzystali też ze spotkań, podczas których  dowiedzieli się jak pokonywać matematyczne trudności.

 

Klasa szósta przygotowała trasę podchodów oraz matematyczne zadania, zaś klasy czwarta i piąta wspólnie poruszały się matematycznym szlakiem odnajdując i rozwiązując zadania. Podchody zakończyły się wspólnym ogniskiem przygotowanym przez rodziców. Kółko i krzyżyk okazało się ulubioną grą przestrzenną uczestników. Z każdej klasy wyłoniono zwycięzców. Druga runda rozgrywek odbędzie się w październiku.

 

 

Szkoła Podstawowa w Liczu

Projekt: Matematyczna Przygoda

Projekt rozpoczęła gra terenowa „Z matematyką w świat”, podczas której dzieci wraz ze swoimi rodzicami rozwiązywały zadania matematyczno-przyrodnicze. W rozgrywkach wzięły udział dwuosobowe drużyny uczeń i rodzic, co stworzyło  przestrzeń do integrowania pokoleń.

 

 

Każda drużyna miała do pokonania 10 Przystanków Zadaniowych, a po ich zakończeniu wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni. Dodatkową atrakcją było ognisko z pieczeniem kiełbasek, podczas którego uczestnicy dzielili się wrażeniami z przebytej trasy i napotkanych tam zagadek.

 

 

Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach

Projekt: Matematyka inaczej

Mistrzowie Tabliczki Mnożenia - o taki tytuł walczyli w ostatni piątek września czwartoklasiści wraz ze swoimi bliskimi. W turnieju matematyczno-sportowym drużyny w składzie dziecko i rodzic mierzyły się z takimi konkurencjami jak dyktando matematyczne oraz puzzle z tabliczką mnożenia.

 

Uczestnicy oprócz treningu umysłowego mierzyli się także ze sportowym torem przeszkód. Turniej był przeżyciem zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Był to czas integracji i wspólnej nauki przez zabawę. Zwycięzcy uzyskali tytuł „Mistrzów tabliczki mnożenia” oraz otrzymali nagrody specjalne.

 

Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 8 w Słupsku

Projekt: Matematyczny Escape Room

Wrzesień uczestnicy poświęcili na przygotowanie sali do realizacji projektu. Dzięki ich staraniom została wyposażona ona w niezbędne materiały: kamery, sejfy, skrzynie, kłódki, plakaty oraz firany.

 

Szkoła przekazała do realizacji projektu specjalne farby oraz komputer, co pozwoliło na przygotowanie specjalnego muralu. W październiku rozpoczęto zapisy oraz pierwsze wejścia do escape roomu. Pokój zagadek cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

 

 

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Marii Konopnickiej w Ełku

Projekt: Magiczna matematyka

Projekt rozpoczął się od przeprowadzenia testów diagnostycznych, składających się z dwóch etapów. W pierwszym uczniowie rozwiązywali zadania sprawdzające sprawność rachunkową. W drugim zaś uczniowie podzieleni na grupy rozwiązywali wspólnie zagadki matematyczne.

 

Korzystając z uroków mazurskiej jesieni rozpoczęto przygotowania do gry terenowej. Młodzi matematycy wybrali się na spacer w poszukiwaniu symetrii. Wykazali się dużą spostrzegawczością. Wszystkim najbardziej podobała się również zabawa z liśćmi.

 

Biblioteka Publiczna Gminy Tereszpol

Projekt: Matematyczne potyczki

Realizacje projektu „Matematyczne potyczki” rozpoczęły się od warsztatów kulinarnych. Uczniowie musieli samodzielnie odliczyć i odmierzyć składniki, by własnoręcznie upiec pizzę. Była to nie tylko wspaniała zabawa, ale również lekcja o ułamkach, jednostkach masy i objętościach.

 

Zorganizowano również Turniej Matematyczno-Sportowy. Uczniowie zostali podzieleni na dwie drużyny, spośród siebie wyłonili osoby, które rozwiążą zadania matematyczne. Podczas, gdy drużyna uczestniczyła w konkurencjach sportowych, przedstawiciele rozwiązywali matematyczne krzyżówki, rebusy i inne działania. Turniej był połączeniem siły, sprytu i intelektu. Zwycięzcom wręczono pamiątkowe dyplomy, statuetki, medale oraz nagrody rzeczowe. We wrześniu ogłoszono konkurs plastyczny „Liczby rządzą światem”. Jego rozstrzygniecie nastąpi  w październiku.

 

Stowarzyszenie Edukacyjne „Łapska Dwójka” przy Szkole Podstawowej nr 2 w Łapach

Projekt: Matematyka nocą. Edycja III

Grupa uczniów wzięła udział w lekcji matematyki w centrum rekreacji. Uczestnicy tworzyli wspaniałe budowle z wielkogabarytowych klocków edukacyjnych, mierzyli ich krawędzie, obliczali pola powierzchni i objętość.

 

"Biletem wstępu" do centrum było przygotowanie przez dzieci razem z ich rodzicami zadań na grę terenową realizowaną podczas Nocy Matematyki.

 

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Będkowickiej „SOKOLICA”

Projekt: Będkowicka Akademia Sorobanu

We wrześniu uczniowie podczas zajęć nauczyli się techniki dodawania i odejmowania na sorobanie, czyli popularnym w Japonii liczydle. Początkowo działania były prowadzone na sorobanie online. Dopiero na ostatnich zajęciach uczniowie opanowali technikę dodawania i odejmowania już na takim poziomie, że mogli samodzielnie ćwiczyć.

 

Projekt udowodnił uczniom, że działania na sorobanie wykonuje się szybciej niż działania pisemne. Dowiodła tego mini-konkurencja: prowadzący wyposażony w  soroban kontra uczniowie i działania pisemne. Okazało się , że w starciu z sorobanem uczestnicy nie mieli szans!