„Rosnę z matematyką” – rusza nowy program grantowy mFundacji dla przedszkoli

20
.
09
.
2021
„Rosnę z matematyką” – rusza nowy program grantowy mFundacji dla przedszkoli

Dziś Dzień przedszkolaka. Z tej okazji mFundacja uruchamia pilotażową edycję programu grantowego „Rosnę z matematyką”. W konkursie można zdobyć dofinansowanie projektów edukacji matematycznej dla dzieci w wieku 3-7 lat, które uczą się w przedszkolach. Aby otrzymać grant w wysokości od 2 do 5 tys. zł należy złożyć wniosek na stronie www.rosnezmatematyka.pl. Zgłoszenia przyjmujemy przez miesiąc, do 20 października br. Łączna suma dofinansowania wyniesie nawet 200 tys. zł. W pilotażowej edycji zapraszamy beneficjentów z województwa łódzkiego i mazowieckiego.


Z tej okazji zapraszamy Was na wywiad z Iwoną Ryniewicz, prezes Fundacji mBanku.


Skąd pomysł na fundację, która wspiera edukację matematyczną? Dlaczego właśnie matematyka?
To dość oczywiste, gdy się nad tym zastanowić :) Matematyka jest po prostu wszędzie: w banku, naturze, sporcie, kuchni, muzyce… jest uniwersalnym językiem, który objaśnia, jak funkcjonuje świat. Jest też fundamentem logicznego myślenia. Jest niezbędna w rozwoju wszystkich dziedzin przyszłościowych, także kompetencji przyszłości. Na naszych oczach, dokonuje się rewolucja cyfrowa. Zapotrzebowanie na pracowników sprawnie posługujących się logiką i matematyką jest ogromne, a będzie jeszcze większe. Chcemy pomóc dzieciom położyć fundament pod ich przyszłą efektywną edukację. Nie znaczy to, że każdy musi być matematykiem. Nam wystarczy  sprawne  poruszanie się w świecie liczb i pojęć, ćwiczenie wyobraźni  i logicznego myślenia :)

Kto przede wszystkim korzysta ze wsparcia mFundacji?
Do tej pory nasze programy grantowe i konkursy – jak mPotęga - dotyczyły głównie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Prowadzimy też konkurs dla studentów i absolwentów kierunków matematycznych „Krok w przyszłość”. Nasze doświadczenia po wydaniu książki „Dziecinnie prosta matematyka” w 2020 r. pokazały, że rodzice i opiekunowie są chętni żeby pomóc dziecku zacząć przygodę z matematyką jak najwcześniej. Nie bez powodu do czytelników wydania papierowego i ebooka trafiło ponad 60 tys. egzemplarzy!  Doszliśmy do wniosku, że kompetencje matematyczne można budować już w przedszkolu. Dlatego w tym roku uruchomiliśmy pierwszy program grantowy na projekty edukacyjne dla dzieci w wieku 3-7 lat, objętych edukacją przedszkolną. Na razie robimy edycję pilotażową, ale liczymy na aktywność przedszkoli i innych organizacji zajmujących się edukacją na tym etapie.

Ile pieniędzy mFundacja przeznaczyła do tej pory na edukację matematyczną?
W samym programie mPotęga, który doczekał się już ósmej edycji, przeznaczyliśmy do tej pory prawie 7 mln zł. Beneficjentami programu było ponad 1 mln dzieci w całej Polsce. Duża część naszych grantobiorców to szkoły z mniejszych miejscowości lub wsi. Szczycimy się tym, że pomagamy wyrównywać szanse dzieciom i młodzieży z niedoinwestowanych edukacyjnie miejsc.
Gdy policzymy od początku działania mFundacji, czyli od 2013 roku, na wsparcie edukacji matematycznej wydaliśmy 16 mln zł.  

Zaczynacie współpracę z przedszkolami. Czy to właśnie w najmłodszych tkwi potencjał?
Oczywiście, to dzieci będą kształtować przyszłość tego świata. Im bardziej będą świadome swego wpływu, im więcej będą wiedzieć i rozumieć otaczający świat, tym łatwiej będzie im zmienić to, co będzie je uwierać. To bardzo ważne, żeby inwestować w nie już teraz. Dzieci są ciekawe świata i otwarte. Potrafią przyswajać nawet trudne pojęcia w sposób bardzo naturalny, niewymuszony. Tak jest też właśnie z matematyką. To szkoła sprawia, że matematyka staje się abstrakcyjna i trudna. Tymczasem wystarczy dziecku pokazać praktyczne zastosowanie pojęcia, a ono doskonale je zrozumie. Dlatego właśnie zaczynamy nowy program – żeby dziecko oswojone z niektórymi pojęciami nie bało się matematyki przed tablicą szkolną.  Żeby rozumiało, że ułamek to w istocie np. kawałek pizzy, a nie abstrakcyjne cyferki.

Jakie są cele programu? Co chcecie osiągnąć?
Przede wszystkim chcemy pomóc rozwijać kompetencje matematyczne wśród najmłodszych. Różne badania pokazują, że wraz z wiekiem odsetek dzieci „uzdolnionych” matematycznie drastycznie maleje. Chcemy temu zapobiec dzięki temu, że dzieci będą oswojone z matematyką jak najwcześniej. Po drugie, zależy nam żeby pokazać praktyczny wymiar matematyki, uświadomić, że jest obecna w zasadzie wszędzie w otaczającym nas świecie. Dlatego też wspieramy niestandardowe metody edukacyjne, odkrywanie nauki przez zabawę. Chcemy promować takie dobre praktyki wśród nauczycieli i nauczycielek wychowania przedszkolnego. I na koniec, zależy nam na tym, żeby do tego procesu włączyć osoby z najbliższego otoczenia dzieci: rodziców, dziadków, opiekunów. To oni spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i ich zaangażowanie jest ważnym czynnikiem sukcesu w edukacji. O samych szczegółach programu można poczytać na stronie: www.rosnezmatematyka.pl

Co przed fundacją? Czego możemy się jeszcze spodziewać w najbliższym czasie?
Nie mogę zdradzić szczegółów, ale przygotowujemy kolejną :) W ciągu kilku ostatnich lat zrobiliśmy już naprawdę dużo. Poza flagowym programem grantowym „mPotęga”, konkursem „Krok w przyszłość” czy dotacjami, wydaliśmy już 3 książki promujące matematykę. Dwie z nich – dla dzieci i opiekunów -„Matematyka jest wszędzie” i „Dziecinnie prosta matematyka” rozeszły się w ponad 200 tys. egzemplarzy! To zachęca nas do dalszego działania, stąd program „Rosnę z matematyką”. Zapraszamy do obserwowania naszej strony mjakmatematyka.pl. Już niedługo pojawią się na niej nowe, ciekawe propozycje.